Crysis 2

04.02.2010 16:19

Původní Crysis z roku 2007 rozdělil hráče na tři tábory. Jedni si ji chtěli zahrát, měli na ní hardware a užili si každou minutu, druzí by si ji také rádi zahráli, ale hardware na ní neměli a tak jen tiše slintali u kamarádů a část zhrzeně přešla do třetí skupiny, která nemohla hře přijít na jméno a kritizovala ji všude, kudy chodila. Hra si přesto, nebo právě proto, odnášela vysoká hodnocení od všech světových magazínů, dodnes si na gamerankings drží hodnocení přes 90% a od nás si dokonce odnesla o pět procent víc. Jednou z mála vad bylo násilné ukončení příběhu, ale díky tomu se můžeme těšit na díl druhý, který vychází letos na podzim a sešlo se dostatečné množství materiálů, abychom se podívali, co pravděpodobně nabídne.

Pokud si pamatujete na zakončení prvního dílu, tak vy jako Nomád jste vzali letadlo a letěli zpět na ostrov podat pomocnou ruku svému kolegovi a veliteli Prorokovi. Druhý díl patrně nenaváže přesně tam, kde první skončil, ale přesune se v čase i místě. Příběh se bude odehrávat o tři roky později po událostech na ostrově, tedy v roce 2023 a přesune se do jednoho z největších měst civilizovaného světa - New Yorku, který je toho času pod těžkým útokem mimozemských nepřátel. Ti postupně decimují celou planetu a města jako Rio de Janeiro, Tokyo nebo Londýn jsou zcela vylidněna, zejí kolem nich pouze obrovské krátery a na nebi zlověstně visí obří nepřátelské lodě. Další na řadě je tedy New York a to se samozřejmě vám ani vaší partě nelíbí a jste sem vysláni, abyste pomohli posledním vojákům, kteří se snaží postavit na slabý odpor. Celá země se změnila v bitevní pole, denně narůstá ukazatel počtu mrtvých a to, co začalo jako lokální bitka na ostrůvku kdesi v mořích, se rozrostlo do globálního konfliktu.

Rozdíl oproti jedničce bude tedy dosti zásadní. Džungle plná palem se pro vás změní na džungli velkoměsta, kde ale nebude o nic menší vedro. Silnice s popraskaným asfaltem, obrovské krátery, popraskaná okna a zhroucené trosky budov, ze kterých stříká voda z popraskaných trubek, budou tou pravou kulisou pro souboj s neřádem z vesmíru. Krom vás a hordy mimozemšťanů se bude mezi troskami pohybovat ještě nějaká cizí agentura, která využívá rovněž nanoobleky, ale nebude přátelská a bude bojovat jak s nepřítelem, tak s vámi. Zatím nikde nebylo potvrzeno, zda to budou znovu Severní Korejci, ale vše nasvědčuje tomu, že to bude spíše nějaká teroristická nebo tajná organizace napojená přímo na firmu vyrábějící obleky pro armádu a snažící se ze všeho něco vytěžit. Příběh hry by měl být tentokráte o něco vyspělejší a bude vyprávěn jak příběhovými animacemi, tak zachycenými hovory ve vysílačkách, které by se hodně daly připodobnit nalezeným páskám v Bishocku. Záleží tedy jen na vás, zda budete všechny hledat, nebo se spokojíte s povrchním nahlédnutím do příběhu hry. Celkově by ale měla být atmosféra hry velmi silná a měla by získávat právě každým nalezeným záznamem nebo zachyceným voláním.

Vaším hlavním spojencem bude na nelehké cestě opět nanooblek, tedy jeho vylepšená verze, která si opět zachová čtyři hlavní mody, ale tentokráte poněkud obměněné. Prvním modem bude klasický armor, který zesílí vaší ochranu a dokáže zastavit výstřely na vaše tělo. Druhým mod zajistí neviditelnost. Postava sice sama automaticky chodí nenápadně a dosti potichu, ale využití tohoto modu zajistí dočasné splynutí s okolím a také ještě více ztiší vaše kroky. Třetím bude mód power, který tentokráte spojí vlastnosti rychlosti a síly z prvního dílu, po čemž řada hráčů dosti volala. Budete tak moci rychle utéct z bojové vřavy a na konci vyskočit na vysokou budovu a třeba odhodit nepřítele desítky metrů daleko. A poslední, zcela nový mod bude tactics. Ten využijete ve chvíli, kdy potřebujete analyzovat své okolí a při jeho aktivaci se vám zvýrazní mrtvoly, dozvíte se o nich základní informace, zjistíte způsob smrti, prohrabete se statistikami nalezených zbraní a vůbec budete získávat řadu dat o věcech okolo sebe.

Čtyři základní mody ale nejsou vše, co nanooblek tentokrát nabídne. Každý z oblekových modů nabídne ještě několik vylepšení, které nalezneme v průběhu hry. Zatím jsou známy jen základní, ale snad se jich v hlavní hře objeví více. Prozatím víme, že mod armor budeme moci vylepšit tak, že bude kulky odrážet zpět k nepřátelům a tedy je tím budete moci také zabít, neviditelnost vám umožní sledovat obrysy nepřátel skrze zdi a nový mod tactics přinese vylepšení v podobě radaru, který ukáže, odkud na vás přiletěla kulka. Zatím se neví, jakým způsobem se budou vylepšení do obleku implementovat, ale zřejmě vždy dojde pouze k aktivaci stávajících funkcí. Určitě je to zajímavý způsob, jak vlastnosti obleku, který je vlastně jednou z hlavních částí hry, rozšířit a hráče tak v průběhu hraní zásobovat novinkami. Jednotlivé stavy obleku budou tentokráte krom ikony symbolizovány i celkovým stavem vaší postavy a například režim armor poznáte podle hloubky zvuků, které uslyšíte a které symbolizují sílu brnění vámi neseného.

Hra bude opět poháněna CryEnginem druhé generace, který ale dozná řady změn a v novém prostředí velkoměsta bude mít možnost ukázat, co dovede. CryEngine totiž nezastřešuje jen grafické efekty, ale také zvuky, fyziku a také umělou inteligenci. Podpora nejnovějších efektu DirectX 11 je samozřejmostí a díky multiplatformovosti vyjde Crysis současně na PC a obě next gen konzole. Zahraniční novináři, kteří měli to štěstí vidět hru v pohybu, svorně říkají, že realističnost je neuvěřitelná a dojem ze zničeného New Yorku v mnoha ohledech připomínal záběry z teroristických útoků 11. Září. Kontrast mezi americkou metropolí, symbolem technické vyspělosti a jeho destrukcí je hodně silný a měl by hře přinést zcela jinou atmosféru. Hratelnost bude těchto nových možností plně využívat a asi nejzářivějším příkladem by měla být vertikální hratelnost, kdy vám hra umožní šplhat po troskách budov, sledovat dění z výšky a připravovat si své akce. Stejné možnosti budou samozřejmě mít i nepřátelé, takže bychom měli zapomenout na klasickou koridorovku s pohledem ryze kupředu. To vše doplní pocit něčeho známého, protože vše půjde zničit stejně jako v jedničce, výbušné barely budou dělat přesně to, co čekáte a pokud jste hráli jedničku, budete jako doma.

 

 

Samostatnou kapitolou Crysis 2 bude multiplayer o kterém toho ale zatím moc nevíme. Jediné o čem zástupci CryTeku mluvili je, že by chtěli vytvořit něco většího, co by mělo lepší hratelnost než Crysis Wars u první dílu. To byla sice velmi dobrá taktická hra více hráčů, ale hranost po počátečním nadšení dosti opadla a rozhodně se nedá mluvit o úspěchu. My bychom typovali, že se hra více přiblíží Modern Warfare a tomu by mohly nasvědčovat i kulisy velkoměsta.



Jak vidno, rozdíl mezi jedničkou a dvojkou by měl být dosti markantní na to, aby nás i dvojka přitáhla a nepustila do chvíle, než posledního mimozemšťana vykopeme z naší matičky země. Totální změna prostředí a s tím i taktika boje, noví nepřátelé, řada zbraní a hlavně nová verze nanoobleku budou jistě hlavními lákadly, se kterými Crysis 2 na konci letošního roku dorazí.